Kevin Klein: "Ervaring opdoen in een crisis is de beste leerschool"
Sinds augustus is Kevin Klein actief in een gloednieuwe functie bij Studio 52nd: assistent artistiek leider. Hij assisteert oprichter Fan Verhallen bij het plannen en uitvoeren van onze Kids Editions. We stellen hem graag aan je voor.
Kevin, hoe gaat het?
Het gaat goed! Ik voel mij enorm thuis bij Studio 52nd. Ik kwam binnen met veel passie en weinig ervaring. Dus het is tegelijkertijd een nieuwe baan en een stoomcursus lesgeven/productie/leidinggeven geweest. De afgelopen maand heb ik met steunwielen mijn eerste project opgezet: In mijn Uppie zonder cluppie. Een voorstelling over eenzaamheid geschreven door kinderen. Meteen heel bijzonder: Het was het eerste project van Studio 52nd in stadsdeel Amsterdam Zuid, en de stadsdeelbaas kwam het speciaal openen. Naast het ervaring opdoen in productiewerk, heb ik vooral veel geleerd over lesgeven! Ik wist niet dat ik het zo leuk zou vinden. En verder heb ik ook ondersteund bij de jongerenvoorstellingen FOK ME HOKJE (over gender en seksuele oriëntatie) en WIE IS BAAS? (over het koloniaal heden).
Hoe was het om ingewerkt te worden in tijden van corona?
Veel was voor mij nieuw, dus de coronatijd zorgde voor een extra uitdaging. In het begin vond ik thuiswerken daarom ook moeilijk. Je kunt niet snel even iemand aan de andere kant van de tafel een vraag stellen. Maar uiteindelijk gaat het nu veel gemakkelijker. Ik ben in allerlei boeken gedoken om mijn timemanagement en productiviteit te verbeteren. Werken en ervaring opdoen in een crisis is de beste leerschool. Ik kijk er wel ontzettend naar uit om weer met iedereen op kantoor te zitten of een terrasje te pakken.
Je bent afgestudeerd als acteur op de toneelschool. Hoe bevalt het om nu als assistent artistiek leider mee te kijken met de productie van een voorstelling?
Het biedt enorm veel perspectief. Als acteur sta je helemaal los van al het geregel achter de schermen. Ik heb meer waardering gekregen voor het werk achter de schermen en vind het een enorme verrijking van mijn kennis om te werken aan de andere kant. Ik kijk er naar uit om verder hierin te groeien.
Welke projecten heeft het jaar 2021 voor jou in petto?
Ik ben nu steeds zelfstandiger aan het werk, dus komend jaar ga ik lekker projecten opzetten zonder steunwielen. De eerste is een Eén-op-één, waarin kinderen zelf op het podium staan naast een professionele acteur. Het thema is oorlog en herdenken, en we spelen hem daarom ook op 4 & 5 mei. Ook ontwikkel ik dit jaar een nieuwe playmaking, waarin ik met kinderen uit de Indische Buurt toneelstukken ga schrijven. Ik zag twee woerden een ei uitbroeden, gaat het heten. We laten kinderen kennismaken met LHBTI ouderschap, dat is het vertrekpunt. Hopelijk kunnen we met de kinderen op excursie naar ARTIS, daar de genderrondleiding met ze doen.
Welke lessen/ervaringen uit FOK ME HOKJE neem je mee als je bezig gaat met de Kids Edition Ik zag twee woerden een ei uitbroeden ?
Tijdens het schrijfweekend waarin aan FOK ME HOKJE geschreven werd door queer-jongeren, heb ik veel geleerd van de gesprekken en verhalen die de jongeren hebben gedeeld. Ik denk dat ik in de lessen die ik geef voor Ik zag twee woerden een ei uitbroeden, de kinderen wil leren dat wij mensen veel meer met elkaar gemeen hebben dan we in eerste instantie denken en dat we moeten proberen vaker in de luistermodus te zitten als we met elkaar in gesprek gaan. Het klinkt cliché, maar echt met elkaar in dialoog gaan is zeldzaam in deze tijd. We moeten open en nieuwsgierig naar elkaar blijven zonder gelijk een oordeel te vellen. We moeten meer aan elkaar snuffelen om Glenn Helberg te citeren. Hij adviseert Studio 52nd bij voorstellingen, en begeleidde een nagesprek tussen schrijvers. Wat een inspirerende man!
Waar verheug je je op?
Ik verheug me enorm op de première van onze voorstelling FOK ME HOKJE in april. Door de pandemie is hij al een aantal keer verschoven, maar we zijn er helemaal klaar voor. Het is een mooie voorstelling geworden en ik hoop dat we hem snel met de wereld kunnen delen. Ik gun mensen deze kijkervaring.