Wie is baas? – Een voorstelling over het koloniaal heden

De voorstelling bezoeken?

Wie is baas? is een openbaar toegankelijke voorstelling

We bieden de voorstelling aan in combinatie met een educatiepakket. Een van onze docenten komt langs in de klas. Zij zijn speciaal opgeleid om moeilijke gesprekken te voeren, en ruzie te voorkomen.

Vanaf 18 september tot 11 oktober staat de voorstelling in het theater. Onze jongeren komen tijdens Keti Koti in actie in Den Haag.

Credits

Eindregie: Gable Roelofsen
Spel: Barry Emond, Karlijn van Kruchten, Cherella Gessel
Tekst: Jongeren 3 VMBO, Open Schoolgemeenschap Bijlmer

Wie is baas? is een samenwerking tussen Studio 52nd, Het Geluid Maastricht, VIA ZUID en Open Schoolgemeenschap Bijlmer

GESCHREVEN DOOR JONGEREN MET OF ZONDER VOOROUDERS UIT DE KOLONIËN

“Omdat ik geen witte huidskleur heb, denken sommige mensen dat ik dingen niet kan betalen. Stellen ze absurde vragen over de Nike-schoenen die ik aan heb. Hoezo denk je dat ik dat niet kan betalen? Blijkbaar zijn witte mensen rijker dan zwarte mensen. Zwarte mensen worden gezien als luid, asociaal of zonder manieren. Maar dat is gewoon raar en natuurlijk niet waar.”

Leerling 3 VMBO van Open Schoolgemeenschap Bijlmer

Iedereen weet dat Nederland vroeger koloniën heeft gehad; andere landen, ver weg, waar veel te handelen en te halen viel. En waar Nederland jarenlang de baas was. Je leert hierover op school, in een museum of op de televisie. Geschiedenis dus. Lang geleden, ver weg en een gesloten boek.

Maar kunnen we het echt al het verleden noemen? Want waarom maken we dan nog steeds die apengeluiden in de voetbalstadions? Waar komt het idee vandaan dat donkere mensen wel sexy en sterk, maar minder slim zijn? En hoezo vinden we dan alsnog mensen met een light skin knapper? Is er misschien een koloniaal heden? En welke impact heeft dat op jou?

De voorstelling

In Wie is baas? heeft Studio 52nd deze vragen gesteld aan jongeren van 3 VMBO van Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Ze zetten hun gedachten en ervaringen over deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis om naar toneelteksten.

Onder eindregie van Gable Roelofsen maken drie theatermakers met en zonder voorouders afkomstig uit de voormalige koloniën van de teksten een drieluik van 45 minuten. Na de voorstelling gaan de acteurs in gesprek met het publiek.

Tegelijk met de voorstelling wordt ook een verdiepende les ontworpen, die aansluit op de voorstelling en die we in de klas aanbieden.

Gable Roelofsen maakt deel uit van de dagelijkse leiding van muziektheater-collectief Het Geluid in Maastricht. Als maker toonde hij werk bij of in samenwerking met onder meer Veenfabriek, Reisopera, Oper Neukoelln en La Monnaie/De Munt.

Benieuwd of jij ook beïnvloed bent door het koloniaal heden?

In de media

Het Parool: “Rapper Akwasi beoordeelt toneelteksten van scholieren”

Door Rebekka Raap, 16 mei 2019 – “Leerlingen van de Open School­gemeenschap Bijlmer (OSB) hebben de teksten geschreven voor een toneelstuk dat eind september door een professioneel gezelschap in productie wordt genomen. Rapper Akwasi kwam deze week bij de OSB langs om de teksten te beoordelen.”

De makers over het koloniaal heden

Cherella Gessel small

“Ik ben er dagelijks mee bezig, of ik nu wil of niet. Misschien is er meer hoop dan ik nu denk. Gaat verandering in de kringen van jongeren sneller dan in de mijne, en in de kringen buiten mijn bereik. Mij gaat het nog steeds veel te langzaam. Misschien kijken zij er wel heel anders tegenaan, en ontdek ik nieuwe ideeën, gedachtes en manieren om met confrontaties om te gaan. Die laat ik dan graag zien door te experimenteren met muziek en tekst.”

Cherella Gessel (Hallo Familie van MAAS, Pavements of Gold van De Toneelmakerij)

Karlijn van Kruchten foto Roeltje van de Sande Bakhuijzen smal

“Ik sta als witte (of blanke? Hoe noem ik mezelf?) met mijn mond vol tanden. Ik weet namelijk wel iets… maar niet alles. Ik vind het interessant dat we in deze voorstelling vanuit verschillende perspectieven werken op het koloniaal verleden. Wat is de juiste oplossing? Kan ik er wat aan doen dat ik wit ben? Moet ik mezelf schuldiger voelen? Ik heb even tijd nodig om alle nieuwe informatie te verwerken.”

Karlijn van Kruchten (Common Chorale en Weltatem bij Het Geluid Maastricht)

Barry Emondsmal

“Ik wil het hebben over identiteit.
Wie ben je en wat betekent dat.
Wie had je kunnen zijn en waarom is dat niet zo.

Ik hoop de jongeren uit te dagen eerlijk en openhartig te zijn over zichzelf en een theatrale vorm hiervoor te vinden, die dat eert.”

Barry Emond (Wereldverteller, De Stille Kracht bij ITA)

Mede mogelijk gemaakt door: