Educatie
De voorstellingen zijn voor een brede groep jongeren; van VWO tot VMBO. We koppelen aan elke voorstelling een lespakket om met leerlingen het thema verder te verdiepen. Studio 52nd komt dus ook op school.
Waar hebben we het moeilijk mee in de samenleving? Welke jongeren vinden we lastig? Die thema’s en die groepen zoeken we op. De jongeren schrijven zelf. We prikkelen ze met excursies, workshops en bijzondere ontmoetingen. Met partners als Het Geluid Maastricht, Urban Myth en Wunderbaum maken we toneelstukken van hun teksten. Onderwerpen: vastzitten in een jeugdgevangenis; seksueel grensoverschrijdend gedrag (met slachtoffers én daders), radicalisering, armoede en gender.
De voorstellingen zijn voor een brede groep jongeren; van VWO tot VMBO. We koppelen aan elke voorstelling een lespakket om met leerlingen het thema verder te verdiepen. Studio 52nd komt dus ook op school.
De combinatie van educatieve concepten met kwaliteit, het kijken van de voorstelling en een uitgebreid lesprogramma op school, maakt het voor scholen aantrekkelijk om te kiezen voor Studio 52nd.
— Eline van der Stoep, marketing & programmering Theater Zuidplein
Rond elke Special Edition ontwikkelen we twee lesbrieven en geven onze docenten één les in de klas. In onderstaande video leggen artistiek leider Fanneke Verhallen en docent en theatermaker Roziena Salihu uit wat je kunt verwachten van de lesprogramma’s van Studio 52nd.
Wij breken met onze voorstellingen moeilijke gesprekken open. Dat doen we volgens een zorgzaam proces, ontleend aan het anti-oppressionwerk van de Amerikaanse professor Leticia Nieto. Zij stelt dat we leven in een maatschappij, die zichtbaar en onzichtbaar discrimineert (oppression). In nauwe samenwerking met Nieto en psychiater Glenn Helberg stimuleren we bewustwording, zowel bij de jongeren met wie we schrijven, als in onze educatietrajecten.
In onderstaande video vertelt Leticia Nieto waarom gesprekken over oppression zo lastig zijn om te voeren.
Voor mensen in discussie is het moeilijker om elkaar echt te horen. Alle focus en energie gaat naar het verdedigen van het eigen gelijk, het verwoorden van argumenten en het aantonen van het ongelijk van de ander. Een herziene mening wordt ervaren als een verlies, terwijl het juist iets heel krachtigs kan zijn.
Wij onderschrijven dat het belangrijk is om je eigen mening te vormen. Maar we zien ook dat het verkondigen van meningen in onze samenleving vaak meer nadruk krijgt, dan het vormen ervan. Wij starten daarom geen discussies, maar dialogen. Zo stimuleren we empathie en inlevingsvermogen, de basisingrediënten voor begrip en bewustwording.