MBO-scholieren onder indruk van (On)schuld: ‘Ze weten nu dat ze niet alleen zijn’

Er wordt misschien weinig over gepraat, maar de cijfers liegen niet: in Nederland leven ruim 200.000 kinderen met een armoederisico. Hoe is het om elke dag met geldzorgen te leven? De theatervoorstelling (On)schuld, gebaseerd op teksten van jongeren, doorbreekt taboes door gesprekken aan te zwengelen. MBO-school De Rooi Pannen plukte daar onlangs de vruchten van.

(On)schuld gaat over een vrouw met geldschulden, die ervaringen uit haar dagelijks leven deelt en smoesjes moet verzinnen om te verbergen dat ze in de problemen zit. De Rooi Pannen-docent Corien de Jong realiseerde zich dat zo’n verhaal goed aan zou kunnen slaan bij haar leerlingen.

“Het is een actueel probleem”, vertelt ze. “Wij zijn een school die al veel kosteloos aanbiedt. Leerlingen hoeven bijvoorbeeld nooit te betalen voor boeken of excursies. Thuis kunnen ze het intussen moeilijk hebben, zeker nu met de hogere energierekeningen. Maar tegelijkertijd merk je ook dat er groepsdruk is. ‘Ga toch lekker mee naar de McDonald’s, doe niet zo ongezellig’, zulke dingen. Ik denk dat het goed is als studenten weten dat sommige mensen niet meegaan vanwege financiële problemen.”

De eerste- en tweedejaars van De Rooi Pannen bleken onder de indruk te zijn van de voorstelling. “Ze waren ongelooflijk aandachtig”, vertelt De Jong. “Tijdens de voorstelling waren ze heel stil. Ik merkte dat ze de smoesjes heel goed snapten en herkenden. In de voorstelling zie je bijvoorbeeld hoe de actrice constant met een rekenmachine in haar hoofd rondloopt. Een jongen zei: ‘Ik denk dat mijn moeder ook zo denkt’. In het nagesprek vertelden jongeren dat ze thuis dezelfde stress hebben. Alle studenten vonden het goed dat er aandacht aan werd besteed.”

foto's: Barry Emond

Tijdens het nagesprek bleken de studenten zich ook in elkaar te kunnen herkennen. De Jong: “In het gesprek waar ik zelf bij zat, wisselde een groepje ervaringen met elkaar uit. Datzelfde groepje zie ik nu nog steeds met elkaar optrekken. Ze hebben gelijkgestemden gevonden. Zo’n voorstelling verbindt dus ook. Ze weten nu dat ze niet alleen zijn.”

Na de voorstelling voegde De Rooi Pannen zelf nog een verwerkingsopdracht toe. “Daarin stelden we verschillende vragen”, vertelt De Jong. “Herken je dit thema? Ken je mensen die hiermee te maken hebben? Wat zou je tegen iemand zeggen waarbij dit probleem speelt? We hebben daarnaast een financieel loket, samen met de andere MBO-scholen van Tilburg. Om studenten daarop te wijzen, hebben we voor flyers gezorgd. Die zijn allemaal opgegaan.”

De samenwerking tussen De Rooi Pannen en Studio 52nd verliep volgens De Jong heel prettig. Een mooie extra daarbij waren de twee docenten, die als ervaringsdeskundigen meehielpen bij de nagesprekken. “Hun problemen werden erkend. Ik heb ook gemerkt dat het beter werkt om de nabespreking in kleinere groepjes op te splitsen. Daarin wordt meer gedeeld dan in de grotere groepen.”

Er bleek ook een verschil te zitten tussen de eerste- en tweedejaarsstudenten. “De eerstejaars zitten korter bij elkaar in de klas, dus die delen minder”, vertelt De Jong. “De tweedejaars kennen elkaar beter. Dan voelt het veiliger om over bepaalde dingen te praten.”

Studio 52nd maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt.