Jonge talenten ontwerpen zelf muziek voor Good Game

In aanloop naar de première op 9 december, is Faegre druk bezig om passende muziek te maken. Elk ontwerp gaat naar naar regisseur Gable Roelofsen, die de nieuwste ontwerpen bij repetities kan testen en vervolgens weer ideeën uitwisselt. Maar aan Good Game zit nog een speciaal haakje, want Faegre schrijft niet alle muziek zelf. Leergierige en ambitieuze jongeren nemen een deel van de soundscape voor hun rekening.

Hoewel er nog volop aan de voorstelling wordt gesleuteld, laat Faegre vast een paar stukjes horen. Er klinkt een spookachtige mix van akoestische instrumenten en geluidseffecten. Een ander fragment, met opzwepende synthesizerklanken, lijkt zo uit een spannende bioscoopthriller te komen. “Ik ben ontzettend onder de indruk van de muziek waar jongeren mee komen”, vertelt Faegre. “Zeker in de korte tijd die we hadden.”

Dankzij een samenwerking van Studio 52nd, Waag Futurelab en Asko|Schonberg volgden jongeren de afgelopen tijd vijf workshops rondom muziek en technologie. De beste stukken zijn vanaf volgende maand daadwerkelijk in Good Game terug te horen. Faegre: “Studenten die toewijding lieten zien in de workshops en mooie resultaten hadden, moeten ook echt voelen dat ze bij de makers van deze voorstelling horen.”

“Ik heb al een paar favoriete muziekstukken”, gaat de componist verder. “We zoeken nog naar de beste scènes om ze bij te gebruiken. Als er vervolgens aanpassingen gedaan moeten worden, zoals inkorten of verlengen, wil ik de kinderen opnieuw betrekken. Ze moeten zelf de kans krijgen om een nieuwe bewerking voor de voorstelling te maken. Op die manier blijft het ook echt honderd procent hun stuk.”

Tijdens de workshops konden jongeren experimenteren met verschillende instrumenten, waarbij ook digitale technieken werden gebruikt. Faegre was verrast door het gemak waarmee jongeren zulke software omarmen. “Ze zijn natuurlijk ‘digital natives’, opgegroeid met digitale cultuur”, legt de componist uit. “Heel leuk om dat ook terug te zien in hoe ze muziek maken. Je hoort oudere mensen wel eens klagen, over dat iedereen maar achter een scherm zit en geen live-instrumenten meer wil spelen. Maar bij deze kinderen zie je gewoon dat computers een gereedschap zijn voor hun creativiteit. Met sommige hulpmiddelen kun je heel snel hele interessante en hoogwaardige muziek maken. Tof om dat terug te horen en zien.”

Voor Good Game kon Faegre intussen ook uit zijn eigen jeugd putten. “Als tiener was ik weg van first person shooter-games, zoals Quake. Alle muziek daarvan is gemaakt door Trent Reznor van Nine Inch Nails. Ik was in die tijd sowieso al fan van die band. Zulke industriële rockmuziek, in combinatie met first person shooters, is een van de inspiratiebronnen geweest. Verder zul je bijvoorbeeld nog muziek horen die doet denken aan Minecraft of anime.”

Gamecultuur is in de loop der jaren veranderd en gegroeid, maar toch bleek Faegre nog steeds veel van zichzelf te herkennen in wat jongeren te vertellen hadden. “Dat vind ik ook zo mooi aan dit project”, vertelt hij. “Als tiener hoorde ik bij de ‘weirdo’-groep van de school; introvert en gek op technologie en games. Toen ik die leeftijd had, bestond er nog helemaal geen plek om je gedachtes en ervaringen over gamen te delen. Zelfs binnen m’n eigen vriendengroep deden we dat niet echt. Mooi om te zien dat deze jongeren nu wel die handvatten krijgen.”

De première van GOOD GAME is op vrijdag 9 december in Theater De Krakeling in Amsterdam. Verder toert de voorstelling langs scholen door het hele land.

Koop hier je ticket

of bekijk hier de gehele speellijst.   

Studio 52nd maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt.