'De beste dingen blijven hetzelfde'
Vandaag neemt Rosalie Fleuren na bijna zes jaar afscheid van Studio 52nd. Ze kwam bij ons binnen toen het café naast de deur nog Thúskomme heette, de zomers nog warm waren en de winters nog koud en niemand ooit nog één voorwerp met Studio 52nd logo had gezien, laat staan een 52nd-kerstkaartje van ons had ontvangen. We vroegen haar – jarenlang onze vaste tekstschrijver – een afscheidswoordje te doen.
Door: Rosalie Fleuren
In juni 2018, bijna zes jaar geleden, begon ik bij Studio 52nd. In een tijd waarin de cultuursector nog moest herstellen van de cultuurbezuinigingen van Halbe Zijlstra, gaf deze kleine organisatie mij – onervaren en net afgestudeerd – een kans om een verschil te maken; voor Nederlandse jeugd, maar ook voor Studio 52nd. Tijdens de sollicitatie sprong er een vonkje over en nog geen week later werd ik door mijn nieuwe collega’s ingewerkt op de functie ‘educatie, planning en communicatie’.
Dat eerste jaar kwam Studio 52nd – net als veel andere theaterorganisaties in die tijd – uit een kleine crisis. Er was ontzettend veel te doen en de rijdende trein waar ik op sprong, reed behoorlijk hard. De functie bleek in eerste instantie om sales te gaan en dagelijks hield ik me bezig met koude acquisitie en last minute aanbiedingen voor de snelle beslisser. Het eerste half jaar kwam ik nauwelijks toe aan het optuigen van de marketing, zo veel viel er aan verkoop in te halen.
Gelukkig kwam er na Eigen Schuld ruimte om me voor te bereiden, meer op de zaken vooruit te lopen en over het maakproces van de nieuwe voorstelling Wie is baas? te publiceren. Binnen een jaar bleek dat ik talent had voor het opstellen van verantwoordingen en aanvragen en kreeg ik een nieuwe functie, als assistent zakelijk leider. Studio 52nd werd steeds meer míjn Studio 52nd. We bouwden het netwerk op, verbeterden de naamsbekendheid, de interne processen, de governance en fair practice.
In slechts vijf jaar tijd is Studio 52nd achter de schermen behoorlijk getransformeerd, maar gelukkig niet hélemaal. De beste dingen blijven hetzelfde. In al die jaren strijdt artistiek leider Fan non-stop om kinderen een succeservaring te bieden en volwassenen te overtuigen echt naar jongeren te luisteren, geven Sergio en Ingrid onze pr-uitingen hun karakteristieke vorm en weet Saskia ze te verspreiden, stelt verkoopwonder Wietske hele speellijsten eigenhandig samen, tovert Saar jaarlijks uit honderden pagina’s materiaal goed doordachte scripts tevoorschijn en belt doorgroeiprogrammaleider Maaike geduldig ouders en kinderen na die elke week herinnerd moeten worden aan hun afspraken met ons.
Ook bij onze relatief nieuwe medewerkers laat ik Studio 52nd in goede handen achter. Verkoopmedewerker Ellen zorgt met veel doorzettingsvermogen voor zalen vol scholieren, artistiek producer Honey brengt met haar makersdrang nieuwe artistieke kansen, met doeltreffende productieleider Lieve lopen onze voorstellingen op rolletjes en de handige Heleen lost vliegensvlug alle administratieve (en niet-administratieve) vragen op. Onze beheerste, kersverse directeur Bjorn Uyens heeft de mooie rol gekregen om met dit getalenteerde team de volgende stappen te maken.
Ik zal het van een afstandje gaan bewonderen, want mijn tijd bij Studio 52nd zit erop. Net als vier jaar geleden, toen het Amsterdams Fonds voor de Kunst zich meerjarig aan ons verbond, kan na dit jaar veel veranderen. Wat er ook gebeurt, ik heb er vertrouwen in dat Studio 52nd (die/diens, aldus het meest recente identiteitsoverleg met bovenstaand team) talent kansen zal blijven bieden en transformatie zal blijven aanmoedigen, bij zichzelf, diens publiek en diens medewerkers. Zoals dat ook voor mij is gelukt. Succes!