Rosalie Fleuren: “2020 zal ook altijd het jaar blijven dat we werden opgenomen in het Kunstenplan”

Anderhalf jaar geleden stroomde onze medewerker Rosalie van marketing- en acquisitiemedewerker door naar assistent van zakelijk leider Wietske Bijl. Deze maand werkt ze aan haar tweede jaarverslag voor Studio 52nd. Wat voor zinnigs valt er te zeggen over 2020?  

2020 is wel een beetje ‘het corona-jaar’. Hoe heeft Studio 52nd zich staande gehouden in de crisis?

Afgelopen jaar was een vreemde mix van heel erg druk en heel erg leeg tegelijkertijd. Dat steeds omschakelen – alles online voortzetten, toch voor 30 mensen open mogen, buitenvoorstellingen, ineens weer helemaal dicht. Als het aan de buitenkant heel erg rustig leek, was er achter de schermen van alles aan de hand.

Wij zijn er na al die jaren behoorlijk goed in geworden om snel te schakelen, onmogelijke deadlines te halen. Aanvankelijk leverde het ook veel op. We hebben tijdens de eerste lockdown online toch gewoon tien kinderen begeleid bij het schrijven van hun eerste toneelstuk, en nog eens tien extra kinderen gekoppeld aan een digi-buddy. Maar met name in onze jongerenvoorstellingen, die in het najaar zouden plaatsvinden, zit echt veel meer tijd dan je aan de uiteindelijke speellijsten kunt afzien.

We hebben voornamelijk thuis gewerkt, ik denk dat we sinds maart misschien één maand op kantoor hebben gezeten. Maar Amberley, Kevin, Jenaida, Christine en Kelsey, al die super leuke nieuwe medewerkers, zijn toch gevoelsmatig helemaal onderdeel van ons team geworden. Een teamweekend in de boerderij, en een Bak-je-borrelhapje-kerstborrel, met een kookcursus van de zakelijk leider via Zoom. Veel telefoneren en iets te lang blijven hangen om toch weer even contact te maken, uit te razen over de zoveelste corona-tegenslag. Daar moet je het mee doen. 

Dan ben ik ook wel dankbaar voor die paar voorstellingsmomenten die wél doorgingen, waar we elkaar ook weer even konden bekijken. Kevin begon in augustus… Hij moest in december toch weer even wennen aan hoe lang iedereen bleek te zijn! Onvoorstelbaar raar toch? Dit jaar?

Hoe kijk jij financieel terug op het afgelopen jaar? Heeft corona voor problemen gezorgd?

We hebben gelukkig gebruik kunnen maken van coronaloketten. De Gemeente Amsterdam en het Oranje Fonds hebben tijdens de lockdown onze activiteiten voor kinderen uit de wijk gesteund, waardoor onze dappere docenten Ritzah en Desiree allerlei mooie onderwijsvideo’s konden ontwikkelen met de Vreedzame Wijk. Daar hebben we nog jaren plezier van, iedereen die nu thuis zit kan toneelstukken leren schrijven volgens onze methode. Echt wel een leuke middagbesteding, ik heb hem zelf ook gevolgd. Onze kinderen hebben meer toneelstukken geschreven dan ooit.

En 2020 is misschien het corona-jaar, maar het zal voor Studio 52nd ook altijd het jaar blijven dat we werden opgenomen in het Amsterdamse Kunstenplan. Nog steeds moet daar een heleboel financiering bij, en gelukkig hebben we daarvoor trouwe fondsen als het VSB Fonds, Fonds 21, het Bank Giro Loterij Fonds en de Fundatie van de Santheuvel Sobbe. Maar het Kunstenplan, tja. Dat betekent wel dat we onder de instellingen vallen die essentieel zijn en waarvan Amsterdam heeft besloten dat ze door de crisis moeten komen. Dat is wel gunstige timing, moet ik zeggen. 

Daarnaast zijn we ook in een aanloopregeling van het Fonds Cultuurparticipatie gekomen en zijn we ondersteund door de Kinderpostzegels. Dat is heel goed nieuws voor onze Kids Editions. Een stukje erkenning, ook, want wij werken al heel lang vanuit de overtuiging dat participatie van ouders essentieel is voor de participatie van hun kinderen. Dat weten ze ook bij de LKCA, en die is weer betrokken bij deze aanloopregeling. Er zijn financieel gezien heel interessante dingen gebeurd dit jaar.

Toch merken we wel dat de coronacrisis een domper zet op onze donatie- en kaartverkoopsinkomsten. Met de particuliere inkomsten moeten we in 2021 echt aan de slag, dat was in 2020 heel erg lastig. 

Wat zijn de mooiste ontwikkelingen of hoogtepunten voor jou bij Studio 52nd geweest in 2020?

Voor mij persoonlijk was het een enorme overwinning dat twee van onze projecten steun kregen van het Fonds Podiumkunsten – een grote schrijfklus waar we met zijn allen heel hard aan hebben gewerkt. En kerstkaarten op de bus doen voor onze vrijwilligers en donateurs, daar werd ik heel vrolijk van.

Maar we hadden zo veel hoogtepunten. Met sommige producties kropen we door het oog van de coronalockdown-naald. Verhalen van mijn onzichtbare familie, één dag voor de tweede theaterlockdown. 1 december In mijn uppie zonder cluppie voor een uitzinnige klas juichende kinderen. 14 december getuige zijn van het gesprek tussen de jonge schrijvers van FOK ME HOKJE n.a.v. de allereerste doorloop voor publiek – de allerlaatste dag dat er nog theaters open waren in 2020.  

Waar kijk je naar uit in 2021?

Een groot deel van de tour van WIE IS BAAS? en FOK ME HOKJE is verplaatst naar 2021. Hopelijk gaat FOK ME HOKJE in première in april, en kunnen we de voorstelling dan eindelijk laten zien. In de tussentijd gaan we toch ook aan de livestream. Wel zorgen we dan meestal voor een aangepast programma. Ook maken we een nieuwe voorstelling WRAP MY HIJAB – het wordt heel druk.

Wat leuk is, is dat we samen met de Ouder Kind Teams gaan optrekken met de kindervoorstellingen in de wijk, maar ook met de jongerenvoorstellingen in de stad. Wat wij doen voor jongeren, kinderen en ouders is de komende jaren ook de focus van de jeugdzorg, dus kunnen we elkaar echt versterken.

Daarnaast ben ik met artistiek leider Fan al een tijdje bezig met het uitwerken van theaterinterventie (On)schuld, voor bedrijven en overheden die betalingsproblemen en geldzorgen willen aankaarten bij het personeel. Door corona is er nu ook een digitale shortfilm ontwikkeld, voor Zoomsessies en talkshowtafels. Als kantoren weer redelijkerwijs open kunnen, zie ik ernaar uit om de voorstelling jaarrond aan te kunnen bieden. Maar voor nu denk ik dat we digitaal ook een sterk programma te bieden hebben.