Al sinds 2015 ontwikkelen we voorstellingen met grote artistieke zeggingskracht en sterke maatschappelijke waarde met tekstuele bijdragen van jongeren: Special Editions. Met deze voorstellingen strijden we tegen sociaal onrecht, ook wel oppression genoemd. Minstens zo belangrijk als de theaterproductie, is het educatief programma er omheen. Rond elke Special Edition ontwikkelen we twee lesbrieven en geven onze docenten één les in de klas.

In de video leggen artistiek leider Fanneke Verhallen en docent en theatermaker Roziena Salihu uit wat je kunt verwachten van de lesprogramma’s van Studio 52nd.

Kees Blijleven, Directeur Theater de Krakeling

“De teksten worden door professionele theatermakers integraal op de planken gebracht. De resulterende theatrale ervaring is een ultieme eye opener voor jongeren in de theaterzaal of op school. In deze combinatie schuilt de kracht van Studio 52nd en ze zijn hier uniek in.”

Gesprekken voeren over oppression

Wij breken met onze voorstellingen moeilijke gesprekken open. Dat doen we volgens een zorgzaam proces, ontleend aan het anti-oppressionwerk van de Amerikaanse professor Leticia Nieto. Zij stelt dat we leven in een maatschappij, die zichtbaar en onzichtbaar discrimineert (oppression). In nauwe samenwerking met Nieto en psychiater Glenn Helberg stimuleren we bewustwording, zowel bij de jongeren met wie we schrijven, als in onze educatietrajecten.

In onderstaande video vertelt Leticia Nieto waarom gesprekken over oppression zo lastig zijn om te voeren.

Leticia Nieto: gesprekken over oppression

Leticia Nieto Psy.D., LMFT., TEP, Saint Martin's University

“Discussion kills awareness.”

Waarom voeren wij geen discussies?

Voor mensen in discussie is het moeilijker om elkaar echt te horen. Alle focus en energie gaat naar het verdedigen van het eigen gelijk, het verwoorden van argumenten en het aantonen van het ongelijk van de ander. Een herziene mening wordt ervaren als een verlies, terwijl het juist iets heel krachtigs kan zijn.

Wij onderschrijven dat het belangrijk is om je eigen mening te vormen. Maar we zien ook dat het verkondigen van meningen in onze samenleving vaak meer nadruk krijgt, dan het vormen ervan. Wij starten daarom geen discussies, maar dialogen. Zo stimuleren we empathie en inlevingsvermogen, de basisingrediënten voor begrip en bewustwording.

Eline van der Stoep, Marketing & Programmering Theater Zuidplein

“Wat ik heel sterk vind, is dat Studio 52nd voorstellingen echt samen maakt met jongeren. Over onderwerpen die daadwerkelijk voor deze doelgroep in de samenleving spelen. De combinatie van educatieve concepten met kwaliteit, het kijken van de voorstelling en een uitgebreid lesprogramma op school, maakt het voor scholen aantrekkelijk om te kiezen voor Studio 52nd.”

Zelf aan de slag?

Hier vind je lesmateriaal om te behandelen in de klas. Of om gewoon thuis, op de bank, samen door te nemen. Op dit moment kun je je voorbereiden op een bezoek aan de voorstelling FOK ME HOKJE – over gender en seksuele oriëntatie.